Friday, December 29, 2006

يوم ما كبر الوليد

في يوم كنت ماشي وسط الطريق
لا عملت بدعة ولا قدمت شئ جديد
***
فجأة اكتشفت إنى وسط الغباء غريق
وانى كنت قافل عينى من زمن بباب حديد
***
لما اتعثرت فجأة ف فكر جرئ
كلف خاطره التعب علشان يقولى
فوق يا وليد
***
قاللي خلاص البراءة ماتت
ومات الأطفال والمواليد
***
قاللي خلاص اندفن
حلم الأمل من زمن
يظهر عليك كنت عايش شريد
***
قاللي اندفن حي الأمل وردموا
عليه الهرم وجبل المقطم
وصبوا عليه أطنان حديد
***
قاللي خلاص، اكبر وفوق
دور وشوف
يمكن تلاقي طفل برئ
مفيش ف عنيه أى خوف
***
أو بنت شاردة بتحلم ببكرة
يوم ما تضم وليدها بايدين الأمل
وتقول له عيش أحلى حياة
أجمل ظروف
***
ويمكن تشوف
الأمل في عينين شاب عمره
ما انجرح ولا اتخدش قلبه بظلم
ولا بنى لروحه جدران من الخوف
***
يمكن ويمكن ويمكن
لكن أنا ما عدت شايف
غير الضباب والعتمة
والألم مرصوصة ف صفوف
***
قاللي كتير ومعرفتش عليه أرد
قاللي آسف ظلمتك بعتمة كلامى
لكنى كنت فاكر إن توعيتك
عليّّ فرض
***
كننت عايش أنت زى الوليد
في مهده
والبلد معدش فيها مكان
لبرئ
معدش فيها غير إن
تضمهم الأرض

No comments: